Følg Flixfilmer på Facebook - Få nyheter om nye filmer og serier på Netflix

Netflix: Filmer ses av under halvparten

Date: 27/01/2017 | Ingen kommentarer

Uansett hvilke filmer som er tilgjengelig på Netflix bruker medlemmene en tredjedel av tiden sin på å se film, uttaler Ted Sarandos, innholdssjef hos Netflix.

Dette skriver Business Insider.

Det var i forbindelse med UBS Global Media and Communications konferansen i New York at innholdssjefen ble spurt om det sparsomme utvalget av filmer på Netflix, hvorpå han svarte; «Uansett er resultatet at omkring en tredjedel av tiden brukt på Netflix blir brukt til å se på film.»

Han henviste til eksklusive filmavtaler i Canada og USA. I Canada har streamingtjenesten avtale med fem store filmstudio, mens Netflix i USA kun har en eksklusiv avtale med Disney. Til tross for at det dermed skulle være langt flere filmer på Netflix i Canada, ser medlemmene der ikke mer filmer enn i USA.

Antallet tilgjengelige filmer på Netflix betyr imidlertid ikke så mye da det er filmbransjen sin nåværende organisering som er problemet, mener Ted Sarandos. Det går ofte 7-10 måneder før kinofilmene kan sees på streamingtjenesten og de pasjonerte filmentusiastene har dermed garantert sett filmen før den er tilgjengelig på Netflix, og filmene dermed ikke skaper særlig verdi, poengterer Sarandos.

Det finnes imidlertid unntak, i følge innholdssjefen. Det er Disney-filmer. De kan man godt se flere ganger og derfor er det viktig å ha en avtale med Disney.

Netflix kan ikke vente på at filmbransjen revolusjoneres og derfor er streamingtjenesten også startet med å kjøpe opp store filmprosjekter. Senere i år har Netflix eksempelvis premiere på fantasy-fimen Bright fra regissøren David Ayer (Suicide Squad, Fury, Training Day). Denne har Will Smith, Joel Edgerton og Noomi Rapace på rollelisten og har en synlig budsjett på $90 millioner.



Skriv kommentar