Følg Flixfilmer på Facebook - Få nyheter om nye filmer og serier på Netflix

De beste Martin Scorsese-filmene på Netflix

Date: 30/12/2021 | Ingen kommentarer

Navnet Martin Scorsese får det til å vibrere hos filmentusiaster. Vi får umiddelbart flashbacks til noen av de beste filmene vi har sett.

Filmene hans bringer oss gjerne til stemningstunge miljøer og gater i New York eller Los Angeles. Ofte er det menn med hatt og voldelige tendenser det dreier seg om. Men sterkere enn den fysiske volden som utøves, er alltid det nervepirrende psykologiske spillet mellom filmens rollefigurer.

Vi må bare må bare trekke fram de sterkeste Scorsese-opplevelsene som ligger i Netflix-katalogen akkurat nå!

Pretend It’s a City – New York fra innsiden

Vi starter øverst med det siste som er lagt til på Netflix. Det er faktisk en tv-serie. Og det er byen New York som har hovedrollen i denne visuelle og humoristiske dokumentaren.

Martin Scorsese har selv vokst opp i den italienske bydelen i New York. Han kjenner byen som sine egne bukselommer. De karakteristiske bydelene og deres bakgater dukker ofte opp i filmene hans.

Det er heller ikke første gang Scorsese har laget dokumentarfilmer om hjembyen sin. Allerede i 1966 regisserte han sin betingede hyllest i dokumentaren «New York City … Melting Point».

I denne serien har han gjort den genistreken å la den hyperaktive forfatteren, journalisten og av og til skuespillerenFran Lebowitz føre mesteparten av ordet. Regissøren er selv med og supplerer med egne inntrykk og minner.

Alle som elsker New York, kan tenke seg å reise til New York eller som generelt elsker film og vil utvide referanserepertoaret sitt, må se denne serien!

Casino 1995– dårlige odds for alle medvirkende

Med «Casino» fra 1995 er vi definitivt i Scorsese-land. Her er mafiagutter med og uten hatt og spillehaller i en så vel fysisk som psykologisk thriller.

Robert de Niro er med. Det er Joe Pesci også. I tillegg får vi Sharon Stone i en av hennes mest ikoniske roller som mafiahustruen Ginger McKenna.

Det er kasinoet og dets spillere som danner fasaden i filmen. Her er ruletter, spillemaskiner, kortspill og odds. I følge Fotballkanalen.com er beregningen av oddsen på f.eks rulett utøves av kasinoet selv og går nok ikke alltid i spillernes favør.

Ut fra dette bakteppet utspiller det seg et intenst drama seg mellom de ledende rollefigurer. Vi skal ikke røpe hvordan det ender (men det går slik det vanligvis går med Scorsese mafiafigurer).

The Irishman

Alle rykter om at Scorsese var blitt for gammel til å lage film viste seg å være sterkt overdrevne. Det samme gjaldt flere av hans faste og prisvinnende skuespillere tilbake fra 1970-tallet.

I denne over tre timer lange storfilmen, «The Irishman» fra 2019, opptrer Robert de Niro, Al Pacino og Joe Pesci i vante mafiapositurer. Dette var for øvrig Pescis første film på over ti år.

Filmen begynner med at de Niros rollefigur sitter i rullestol og mimrer tilbake til sitt liv som leiemorder. Derfra rulles begivenhetene i retrospektiv. Historisk skal vi fram til det som førte til mordet på den kriminelle fagforeningsbossen Jimmy Hoffa i 1976.

Det interessante i denne filmen er at Scorsese har brukt digitale teknikker for å få de aldrende skuespillernes ansikter til å fremstå som yngre enn de er i scenene fra fortiden. Filmen er verdt en titt alene for å se i hvilken grad de har lyktes med dette.

Rolling Thunder Revue – En fortelling om Bob Dylan fortalt av Martin Scorsese

Turneen Dylan la ut på i 1975 sammen med ingen mindre enn Joan Baez og Joni Mitchell ble en økonomisk fiasko. Men det var også et eventyr av de sjeldne.

Det er dette eventyret Scorsese gjenskaper ved bruk av autentiske klipp fra turneen, intervjuer, nyere bilder fra lokasjonene og ikke minst treffende sekvenser fra andre filmer. Man kan spørre seg hva klippet fra filmpioneren Georges Méliès film «The Vanishing Lady» fra 1896 har å gjøre i denne sammenhengen, men det forstår du når du ser filmen.

Shutter Island

En annen stjerne som funkler i mange av Scorseses filmer er Leonardo de Caprio. Her møter vi ham i hatt og frakk i det han er på vei til en isolert øy som huser en psykiatrisk anstalt. Han er der i egenskap av etterforsker, ledsaget av sin assistent.

Vi befinner oss litt utenfor storbyen som er vår favorittregissørs vanlige miljø. På den annen side finner han måter å utnytte de muligheter det lukkede miljøet i en institusjon utgjør. I tillegg er det ikke lett å komme seg vekk fra en øy …

Ha popkornet klart

En Scorsese-film, uansett hvor lang den enn er, skal sees uten avbrytelser. Popkorn bør være ferdig poppet og eventuelle andre godsaker må ligge lett tilgjengelig før du starter filmen. Slå av telefoner og andre forstyrrende elementer.

God fornøyelse med din Scorseseaften eller helg.




Skriv kommentar