Du er fortsatt hekta, og Netflix vet hvorfor
Date: 21/09/2016 | Ingen kommentarerVerdens ledende nett-tv-tjeneste har utvidet fjorårets undersøkelse til å omfatte 30 ekstra serier** på global skala (seeradferd over seks kontinenter). Undersøkelsen viser hvilken episode som tok publikum fra tilfeldig seer til forpliktet – altså, episoden som gjorde at 70% av seerne så hele serien ferdig. Gjennom undersøkelsen viser det seg at seervanene våre er ganske universale. Uansett om man bor i Argentina eller Japan, blir medlemmer ikke bare hekta på de samme episodene, men identifiserer seg med de samme historiene.
Frykten for det ukjente gjorde seerne hekta på Stranger Things allerede etter episode 2, og de ble fortryllet av American Horror Story: Murder House i episode 4. Politisk korrupsjon, enten det er Pablo Escobars tørste etter makt i Colombia eller Robert Taros kamp for å beholde den i Frankrike, gjorde medlemmer hekta på både Narcos og Marseilles i episode 3. Ikke overraskende ble vi grepet av vår nysgjerrighet for kriminalitet. I The Fall ble vi hekta da Paul Spector beviste at mord ikke er en tilskueraktivitet; episode 2, og i Prison Break da Michael finner ut at å holde seg i live i fengselet er vanskeligere enn å bryte seg ut; episode 3.
Nordmenn skiller seg derimot ut på enkelte punkter. Der det globale gjennomsnittet for Narcos var episode 3, ble vi hekta allerede i episode 2. Making a Murderer tok landet med storm i vinter, og var et hett samtaleemne både i debattfeltene og rundt lunsjbordet – noe som også kommer frem av tallene for Norge. Her på berget ble vi hekta allerede i episode 3, altså én episode raskere enn resten av verden. Sammenlignet med fjorårets undersøkelse kan vi også se at norske Netflix-medlemmer ble hekta raskere. Den gjennomsnittlige hekta-episoden gikk fra episode 4 i 2015 til episode 3 i år.
”Vi har alltid visst at gode historier er universelle. Internett lar oss dele disse historiene med et globalt publikum, og tallene fra undersøkelsen viser hvor likt våre medlemmer ser serier verden over,” sier Cindy Holland, Visepresident for Originalt innhold på Netflix. ”Funnene i undersøkelsen gir oss tro på at det finnes en appetitt for originalt og unikt innhold over hele verden. Det er det som driver oss til å levere varierte historier til våre medlemmer, alt fra politisk drama fra Frankrike til musikalsk drama fra Bronx.”
I følge undersøkelsen er dette de episode som gjorde Netflix-medlemmene hekta over hele verden:
Skriv kommentar