Følg Flixfilmer på Facebook - Få nyheter om nye filmer og serier på Netflix

Hvordan teknologi revolusjonerer musikkindustrien

Date: 01/09/2019 | Ingen kommentarer

Som for mange andre har også musikkindustrien blitt revolusjonert gjennom teknologien. I en rekke år var det radio og vinyl som var de eneste alternativene for å få høre musikk. Du hadde selvfølgelig tilgang på små og innimellom store konserter i tillegg. Uansett om det var et verdenskjent band på turné eller om det var et lokalt band som spilte på en bar.

Nå er verden derimot en helt annen, og det er nesten ikke grenser på hvor enkelt du kan høre favorittsangene dine. Vi ser nærmere på hvordan teknologien har revolusjonert musikkindustrien og hvordan den fortsatt gjør det den dag i dag.

Fra vinyl til kassett og CD

Den første overgangen musikkindustrien tok, fra vinyl og radio til å bli tilgjengelig på både MTV, kassett og CD hadde bare positive sider sett fra både industriens og forbrukernes side. Det var mye lettere å bruke en kassett eller CD i motsetning til vinyl. Nå kunne du til og med høre på favorittalbumet ditt i bilen. For ikke å snakke om å se musikkvideoer av de største stjernene på TV. Den digitale overgangen skulle derimot få større innvirkninger på industrien.

Tapte penger på grunn av pirater

I begynnelsen av digitaliseringen av musikkindustrien sank salgene i rekordfart grunnet enkel tilgang på pirat-tjenester som Napster. Ingen i industrien visste hva de skulle gjøre og fra innsiden virket det som digitaliseringen skulle ødelegge hele industrien. Forbrukerne fikk det de ville ha enkelt og uten å måtte bruke penger på det. Samtidig gjorde introduksjonen av iTunes det slik at forbrukerne kunne kjøpe de låtene de faktisk ville høre på, og ikke hele album. Tross alt hørte de fleste på langt under halvparten av låtene på de fleste album.

Kun i USA tapte musikkindustrien over 12 milliarder dollar på grunn av piratkopiering i denne perioden og mer enn 71 000 jobber ble tapt. Plutselig var det forbrukerne og ikke plateselskapene som satt med makten. De var derfor nødt til å revolusjonere seg selv for å holde tritt med utviklingen.

Strømming og tilgjengelighet

Introduksjonen av strømmemuligheter som Spotify har gjort musikken mer tilgjengelig enn noen gang tidligere. Men også strømming av musikk likte, og liker fortsatt mange av plateselskapene dårlig – selv om mange av de har forstått at strømming har kommet for å bli. De får selvfølgelig noen inntekter av dette, men langt ifra så mye som de får av salg av plater.

Likevel er det kunden som er nødt til å være i fokus. Det handler om at produktet skal være tilgjengelig for forbrukerne. Vil du høre en sang skal du ikke måtte dra til en butikk, kjøpe en plate og deretter sette den på. Det må være lettvint. Sånn er det i alle bransjer, også i casinoindustrien. Om du bare kunne spilt på et program du måtte laste ned hos Betsson casino på nett på PC-en din, og ikke kunne spille verken i nettleseren eller på mobilen, ville du spilt like ofte da? Heldigvis er det ikke sånn, og det har endelig musikkindustrien forstått også, selv om det fortsatt er enkelte artister som ikke ønsker å være på Spotify på grunn av lav inntjening.

Fremtiden til de store plateselskapene

Med store plattformer som YouTube, Spotify, iTunes og andre sosiale medier er ikke artister lenger avhengig av å signere for plateselskaper for at de skal kunne nå ut til et publikum. Å nå ut til massene er lettere enn noen gang før, og med videre teknologiske fremskritt innenfor produksjon av musikk får vi kanskje se flere og flere større artister som kutter ut plateselskapene helt. En ting er i hvert fall helt sikkert, musikkindustrien kommer til å fortsette å være i endring også de neste tiårene. Hvordan de store aktørene håndterer det gjenstår å se.




Skriv kommentar