Psykologien bak spilldesign: Å skape en engasjerende opplevelse
Date: 27/09/2024 | Ingen kommentarer
Design av spill er en kompleks kunstform som kombinerer mange forskjellige elementer som estetikk, teknologi og psykologi. Målet er å skape engasjerende opplevelser for at spillere kan utfordre seg selv. Et godt eksempel på dette er casinospill som norske spille automater som har et ganske enkelt og gjenkjennelig oppsett, men likevel utfordrer deg på mange måter og belønner deg underveis. Her skal vi se på faktorene som ligger bak psykologien i spilldesign.
Hvordan spillets utforming motiverer deg til å spille
Å motivere spillere er en viktig del av spilldesign. Det er viktig at spillere føler en drivkraft for å fortsette å spille, og de psykologiske faktorene kan deles inn i to hovedgrupper:
Intrinsisk motivasjon: Dette kommer fra selve aktiviteten av å spille. Denne motivasjonen trigges av historiefortelling, utfordrende oppgaver og kreative mekanismer i spillet.
Ekstrinsisk motivasjon: Denne motivasjonen blir trigget av dopamin, som er belønningssystemet bort. Denne følelsen aktiveres når vi oppnår visse belønninger i spillet, enten ekte penger, våpen, mynter eller andre belønninger som spillet tilbyr.
Å skape en “flow-tilstand” er viktig for å få spillerne engasjert
Du har sikkert merket at når du koser deg med et spill du liker, så flyr tiden veldig fort unna. Dette kalles for en Flow-tilstand, hvor du blir oppslukt av spillet og opplever et intenst fokus. For å oppnå denne følelsen bruker spillutviklere forskjellige metoder.
En av disse er at det er en stadig økende vanskelighetsgrad i spillet, slik at avansement er basert på spillerens ferdigheter. Uten dette elementet blir spillere fort frustrerte og vil ikke spille lengre. Alle foregår gradvis, og derfor mister man fort følelsen av tid og sted når man spiller.
Alle 4 elementer bak pryksoligen til spilldesign
Spilldesign kan deles inn i 4 grupper, hvor alle spiller en vesentlig rolle i å engasjere spilleren til å fortsette.
1. Belønningssystemer
Det er veldig få tilfeller hvor dette ikke er en sentral del av spillet. Med unntak av spill som ligner på Minecraft, hvor du skaper din egen verden og har ikke et bestemt mål, er belønninger vesentlig for å holde spillere interesserte. Belønningene kommer gradvis, og målet med dette er at du skal få følelsen av at du har mestret noe og gi deg en god selvfølelse.
Her får du eksempler på 5 populære spill som har forskjellige måter å belønne spillere på:
- World of Warcraft (WoW) har et omfattende belønningssystem med loot drops fra bosser, oppdragsbelønninger, og et komplekst system av sjeldne og episke gjenstander. Spillere belønnes også gjennom progresjon i nivåer og ferdigheter.
- Fortnite bruker et belønningssystem som kalles for Battle Pass, som gir spillerne tilgang til kosmetiske gjenstander, skins, og emotes. Belønningene oppnås gjennom fullføring av utfordringer og økning av Battle Pass-nivåer.
- Overwatch tilbyr loot bokser som inneholder kosmetiske belønninger som skins, sprays, og emotes. Disse loot boksene kan opptjenes ved å spille spillet og fullføre oppdrag eller kjøpes for ekte penger.
- The Legend of Zelda: Breath of the Wild belønner spillere gjennom utforskning og oppdagelse. Skatter, våpen, og gjenstander er spredt rundt i spillets verden, og spillere blir belønnet for å løse gåter og bekjempe fiender.
- I Animal Crossing: New Horizons blir spillere belønnet med møbler, klær, og dekorative gjenstander for å fullføre oppdrag og oppgaver. Spillet har også et system for Nook Miles, som spillere kan tjene og bruke til å kjøpe eksklusive varer.
2. Progresjon
Enten du får et kart med flere baner du skal erobre, eller komme deg videre i et slåssespill til de mest vanskelige bossene, så er progresjon den eneste måten å måle hvor flink du er i spillet. Følelsen av progresjon motiverer deg til å fortsette, og uten dette elementet så blir alt veldig forutsigbart og kjedelig etter hvert hvis du ikke får noe utfordring.
3. Læring og mestring
fra starten av er det viktig at spill har en introduksjon til hvordan du spiller. I tillegg kan det være flere runder med opplæringen underveis som spillet blir intrikat og vanskelig. Denne biten er essensiell for at du skal kunne lære deg alle teknikkene i spillet, enten hvordan du skal bevege karakterer, bygge noe eller sikte på fiendene med nyanskaffede våpen. Uten dette elementet blir spillene svært komplekse å forstå, og motiverer deg ikke til å spille.
4. Sosial interaksjon
Ikke alle spill har sosial interaksjon, men i mange spill er dette et viktig element. Dette kan for eksempel være med andre spillere eller NPC’er som er en del av spillet. Enten du har en dialog med NPC’er eller virkelige personer, så skaper dette et mer realistisk spill og gir deg en følelse av at du trår inn i en annen verden.
Konklusjon
Psykologiske elementer bak spilldesign er veldig viktig for å skape engasjement og iver blant spillere. Alle spill bruker kanskje ikke alle av de teknikkene ovenfor, men stort sett alle bruker en eller flere metoder for å holde deg interessert. Så er du interessert i å utvikle spill selv, så husk på disse punktene ovenfor når du skal utforme spillet og få flest mulig spillere. Er det noe du kan lære av, så er det ikke nødvendigvis den mest imponerende grafikken som skaper de mest populære spillene.
Skriv kommentar